Zmínil jsem to v reportáži z druhého dne Létofestu, na který nedorazila ani čtyřicítka diváků. Občas slýchám v ulicích města lidi, kteří tvrdí, že s kulturou na tom Kryry dobře nejsou, že kulturní vyžití nenabízejí, že zkrátka není kam jít.
Můj názor je opačný. Se vznikem společnosti RestArt Ivana Krumla a Petra Ulkeho - a s aktivním vstupem těchto pánů na kryrské kulturní kolbiště - se objevil slogan: „KRYRY- MĚSTO KULTURY“, pod který se nelze dle mého mínění než jen podepsat. Jen hluší a slepí to nevidí a já jsem ve výše zmíněném článku argumentoval počtem kulturních akcí, které jsem bleskově vytáhl z archívu těchto stránek: jen za první polovinu roku 2012 to s kulturou v Kryrech vypadalo tak „bídně“, že v průměru jednou za čtrnáct dní se obyvatelé města mohli některé z připravených akcí zúčastnit.
Je to málo?
Zkuste se podívat kolem sebe. Do Podbořan, které mají třikrát více obyvatel než Kryry. Nebo do Vroutku, který je s naším městem srovnatelný. Do Blšan.
Nebo jde spíš o kulturní akce, které nám nejsou dost exkluzivní atraktivitou vystupujících umělců? A v souvislosti s tím – výše vstupného neodpovídá „hvězdnosti“ účinkujících?
Kultura je byznys a platí se v ní jako v jakémkoli jiném byznysu. A platí se dost. Je férové si říci, nač asi Kryry (potažmo sdružení RestArt, které je reprezentantem místního kulturního dění) mají.
Kolik stojí vystoupení našich umělců?
Uvádím jen některé, přičemž upozorňuji, že ceny za vystoupení jednotlivých celebrit agentury nezveřejňují a jsou záležitostí individuální dohody. V tabulce jsou uvedeny ceny na základě informací od firem, které pořádaly večírky v letech 2002 až 2005, dále jsem vycházel z informací v médiích. Částky jsou proto jen orientační a zpravidla zahrnují pouze kratší vystoupení. Nebývají v nich zahrnuty doprava ani případné ubytování.
Lucie Bílá – od 300 tisíc
Karel Gott – od 300 tisíc
Helena Vondráčková – od 250 tisíc
Elán – od 180 tisíc
Daniel Hůlka – od 150 tisíc
Tomáš Klus – od 140 tisíc
Petr Novotný – od 110 tisíc
Martin Dejdar – od 100 tisíc
Marek Eben – od 100 tisíc
Čechomor – od 100 tisíc
Miroslav Donutil – od 100 tisíc
Iveta Bartošová – od 100 tisíc
Jiří Korn – od 80 tisíc
Richard Müller – od 80 tisíc
Illona Czáková – od 70 tisíc
Michal David – od 65 tisíc
Jan Rosák – od 60 tisíc
duo Těžkej Pokondr – od 60 tisíc
Hana Zagorová – od 55 tisíc
Ladislav Kerndl – od 55 tisíc
Martin Maxa – od 50 tisíc
Tereza Pegnerová – od 50 tisíc
Petr Muk – od 50 tisíc
Monika Absolonová – od 40 tisíc
Pavel Vítek – od 40 tisíc
Jan Čenský – od 40 tisíc
Dalibor Janda – od 35 tisíc
Petr Kotvald – od 35 tisíc
Libor Bouček – od 30 tisíc
Heidi Janků – od 25 tisíc
Petra Janů – od 25 tisíc
Diana Kobzanová – od 25 tisíc
Petra Černocká – od 20 tisíc
Standa Hložek – od 20 tisíc
Aleš Háma – od 20 tisíc
Pozvěme do Kryr například muzikanty z Těžkého Pokondru. Letní kino má kapacitu nějakých 300 míst (sál KD zhruba stejně), počítejme s tím, že bychom tu kapacitu ve dvoutisícovém městě naplnili. Museli bychom zajistit ozvučení, pódium, pořadatelskou službu. Dopravu z Prahy a zpět (ta činí až 20,- Kč/km). K tomu samozřejmě existují i určité hygienické normy, takže je nutno zajistit například dostatek toalet (pronájem jedné TOI TOI vyjde zhruba na 2 000 korun). O dalších nákladech si netroufám ani spekulovat. A jsme na částce 300, 350 korun za jeden lístek. S tím, že letňák nebo sokolovnu zaplníme.
Kdo to z místních za hodinu a půl zábavy dá, když neunese padesátikorunu za šestihodinový koncert sice místní, ale rozhodně ne špatné skupiny?
Sdružení RestArt přivedlo do Kryr umělce, kteří tu dříve nevystupovali. Ať jsou to kapely jakkoli pouze regionálního významu. Je to o poměru kvality a ceny a já si myslím, že tady kvalita nad cenou převažuje. Bojím se ale, že v dnešním konzumním světě žijeme ještě konzumněji, než bychom žít museli. Lidé dneška se jaksi přestávají scházet, potkávat. Desetitisíce let historie lidstva se člověk jako biosociální tvor sdružoval, jinak, ze své podstaty, žít neumí. Stovkami let prověřený, nejbytostnější lidský kontakt - potřesení rukou - měníme za kontakt jiný, nový, nepřirozený: místo toho, aby se naše pokožka dotkla byť při pouhém pozdravu pokožky jiného člověka, dotýká se stále častěji pouze bakelitu počítačové myši či dálkového ovladače televizoru. Komunikujeme ve virtuálním světě, ale tenhle svět není skutečný. Je pouze náhražkou.
Že je to zadarmo?
To nikoli – nic dneska není zadarmo. Přikovaní k obrazovce televizoru sledujeme i první díly soutěží jako jsou SuperStar či ČeskoSlovensko má talent (nebo hlas), jejichž protagonisté většinou nejsou ani zdaleka tak kvalitní jako účinkující, kteří se představili v rámci letošního Létofestu v Kryrech. Pravidelně jsou vysílány v hlavních vysílacích časech komerčních televizí a pravidelně jsou plné reklam. A ty neplatí firmy, ale spotřebitel, tedy vy nebo já. Vždyť jestliže například známá společnost vyrábějící jogurty dokáže dát do reklamy za jediný měsíc 60 miliónů korun, zkuste si představit, kolik by takový jogurt stál, kdyby tohle firma nemusela zaplatit.
Pak bychom ovšem neměli SuperStar…
Letošní Létofest skončil. Doufám, že druhý ročník příští léto bude a bude úspěšnější toho letošního. Je to o nabídce a poptávce, je to o naší ochotě zvednout se od počítače nebo od televizoru. RestArt nabízí Kryrům velmi kvalitní zboží – a bude-li ho komu nabízet, pevně věřím tomu, že si troufne do Kryr pozvat i zvučnější jména naší kulturní scény, než je tomu doposud. Zájem místních tomu ale zatím nepřeje.