GRIPPENY NAD MĚSTEM

17.05.2011 19:27

Jsou tací, kdo mají schopnost VĚDĚT. Je to dar daný shůry, je to jakési osvícení, rozbřesk mysli… nevím, jak to nazvat. Já sám jsem ničím podobným zasažen nikdy nebyl a tak těm několika málo z nás, kdo to štěstí měli, jen - sice tiše, přesto však nepokrytě - závidím. Chci-li totiž vědět já, musím se pídit, musím se ptát, musím telefonovat nebo posílat maily, abych tu či onu informaci, jež je oněm osvíceným jaksi samozřejmě dána, ověřil a potvrdil.

Rok poslouchám řeči o tom, že když se v rámci konání XI. Svátku dobré nálady v roce 2010 nad Kryrami objevily dvě stíhačky JAS 39 GRIPPEN, muselo si jejich nízký průlet město objednat - a zaplatit. Ti osvícení z nás, kdo tuto zaručenou informaci šířili (a vzhledem k tomu, že se grippeny objevily nad městem i 1. května 2011, šíří dál…) se dokonce netajili ani tím, na kolik to městskou kasu vyšlo. Těch osvícených bylo ale zřejmě víc, neboť se informace o ceně této několikavteřinové letecké show značně lišily.

Nezlobte se – nemohu se zbavit dojmu, že čím větší blábol jistí lidé vypustí z úst, tím živnější půdu si i takhle přiblblá informace u ostatních najde. A vyklíčí a roste a prospívá…

Už jsem to zmínil – jsem ten, kdo se musí ptát. Tázal jsem se tedy starosty Brdy. Ten pouze beznadějně rozhodil rukama a svěřil se mi s tím, že na opravu silnic v Kryrech, jak mu bylo vyčteno, nemá, ale na grippeny se peníze prý našly. Netušil jen, kolik za to Město muselo zaplatit…

 

 

Pravda je taková, že Brda na kryrské pozemní komunikace skutečně finance v rozpočtu obce nenajde. Nejsou tam – silnice totiž nepatří Kryrům, má je na starosti Kraj. A co se týče průletů stíhaček, k tomu snad nejlépe uvést stanovisko Ministerstva obrany ČR. Já jsem se tam – jsa neobdařen v úvodu zmíněnými vlastnostmi – ptal. Odpověděl mi pan Jiří Caletka z tiskové služby MO:

Ministerstvo obrany plní úkoly v rámci své působnosti nebo stanoveného předmětu činnosti. Komerční (podnikatelskou) činnost Ministerstvo obrany jakožto organizační složka státu nevyvíjí a ani (pojmově) v souladu s platnou právní úpravou vyvíjet nemůže.

Nelze si tedy „objednat“ průlet vojenských letadel za úplatu.

 

Avšak podle zákona č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, § 24a, zabezpečování kulturních, vzdělávacích, sportovních a společenských akcí, může armáda na základě rozhodnutí ministra zabezpečit uvedené akce sloužící k propagaci ozbrojených sil na veřejnosti, nebude-li tím omezeno plnění jiných úkolů armády.“

 

Co z toho vyplývá? Že kryrští „osvícení“ selhali. Že Město nezaplatilo za průlet grippenů jedinou korunu.