VELIKONOCE A PŘESTUPNÝ ROK

15.03.2016 06:21

 

Letošní rok nám přinesl jeden den v roce navíc. Jak možná víte, přestupný rok zplnomocňuje nás, ženy, vzít koledu po čtyřech letech pěkně do svých rukou. Tak si nezapomeňte pořídit pořádnou pomlázku a své drahé polovičce věnujte láskyplnou odplatu ještě před pondělním budíčkem.“

 

Výzva nejmenované ženy

 

Ilustrační foto

 

Moje žena si plete velikonoční pomlázku. Co pomlázku - rákosku, karabáč! Riskovala život, když lezla nad kolešovský rybník na vrbu, aby si pořídila nikoli vrbové proutí, ale pruty – a plete, plete, plete… vyzývavě na mě přitom pošilhává a zmiňuje velikonoční pondělí.

 

Je prý přestupný rok…

 

V běžných rodinách je normální, že žena muže bije tři sta šedesát čtyři dní v roce. Ten jediný zbývající den (právě velikonoční pondělí) je určen mužům, aby tohle celoroční příkoří svým lepším protějškům oplatili.

 

Aby muži – tento jediný den v roce - nebyli jenom surovci, tradice praví, že velikonoční pomlázka symbolizuje omlazení. Proto muži používají mladé proutí s největším podílem „životní síly“ kterou jakoby předávají vyšlehané osobě. Také hospodyně si od koledníka půjčuje pomlázku, se kterou vyšupe i dobytek, aby i jemu předala část životadárné síly a ten pak byl zdráv a zároveň se věří, že pomlázka přináší do domu úrodu, blahobyt a štěstí. Ženy pak dávají jako odměnu za omlazení vajíčko, prastarý symbol nového života.  

 

V přestupném roce je to prý ale jinak – pomlázka patří údajně něžnému pohlaví.

 

Ta moje svou pomlázku plete, plete a plete – a významně se pochechtává.

 

V první chvíli mě napadlo požádat církev, aby zrušila velikonoční pondělí. Byl to jen nápad a okamžitě jsem ho pustil z hlavy. V našich končinách se církev nezbavuje ničeho, naopak chce (třeba v rámci restitucí…) čím dál víc. Tady by to evidentně neprošlo.

 

Možná by stačilo zrušit jen ty nešťastné přestupné roky – s tím by však zase nesouhlasili astronomové. Platný gregoriánský kalendář s nimi totiž počítá. A nedá se prostě svítit, oproti svému předchůdci - kalendáři juliánskému - je vzhledem k astronomické skutečnosti délky roku výrazně přesnější: zatímco juliánský kalendář měl oproti tropickému roku odchylku 1 dne za 127 roků, pak ten gregoriánský stejnou vykazuje přibližně každých 3300 let.

 

Ach jo…

 

Opravdu ale chodí o velikonocích (v přestupném roce…) na dynování ženy? Existuje taková tradice, má tento krajový zvyk (protože jde skutečně jen o určité oblasti naší země) svoje opodstatnění? Pátral jsem na internetu – a zjevně ne sám. Dovolím si uvést svědectví jiného muže:

 

„Psal se rok 1988, a ač velmi mlád, již jsem věděl, co takové Velikonoce obnášejí. Od pátku jsem měl v garáži schovanou pomlázku (o víkendu už přeci vrbové proutí nikde neseženete...). Jaké bylo mé překvapení, když jsem byl ráno vzbuzen a seřezán sestřenicí. Něco nebylo v pořádku, tak jsem běžel k mamince, ale tam jsem se žádné útěchy nedočkal, pouze dalšího výprasku.

 

Po dvaceti letech, kdy píši tento článek, jsem se rozhodl pátrat v různých pramenech a najít příčinu toho, proč o přestupném roku drží pomlázku dámy a vracejí mužům výprask za tři předchozí roky. Co myslíte? Nevypátral. Tato tradice je veskrze ústní, předávaná mezi ženami po generace.“

 

Takže, dámy, připravte si zadnice… dostanete na ně i na přestupný rok!