HON NA ČARODĚJNICE

27.03.2012 21:01

 

aneb KRYRSKÁ ROZHLEDNA, KRYRY info, OFICIÁLNÍ MĚSTSKÝ WEB, ZÁKONY - A JÁ

Jsou tací, kteří mne v ulicích města potkají a poděkují. Nebo zavolají či napíší mail. Za to, že je Kryrská rozhledna dnes měsíčníkem, ve kterém si rádi počtou, protože je - s mým angažmá na jeho stránkách - městský zpravodaj svěžejší a snad i bohatší. K nim se řadí také ti, kteří zaregistrovali, že existují tyto internetové stránky, pravidelně je navštěvují a hledají tu informace, které dříve chyběly. Dnes jsou zprostředkovávané i oficiálními webovými stránkami města. I pod těmi je většinou moje jméno.

Jsou ale v Kryrech také tací, kterým zrovna tohle příliš nevoní. Nespecifikoval jsem ty první – a mohl bych tady vypočítat řadu jmen – nebudu jmenovat ani ty druhé. Paradoxně je to ale skupina lidí, kterým před časem vadila strnulost městského webu, přičemž nyní, když se oživil, nejsou spokojení dál. Ze zápisu z 16. jednání Zastupitelstva Města Kryry konaného dne 29. 2. 2012 si dovoluji odcitovat připomínku k 1. reprezentačnímu podnikatelskému plesu, která byla na této schůzi vznesena:

„Ples byl na vysoké úrovni, jediným nedostatkem bylo nahrávání nevhodných videí, která jsou pak prezentována na webových stránkách, toto je v rozporu se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů.“

Připomínka či spíš výtka byla adresována mně osobně, což mě ohromilo – z několika důvodů:

Na Podnikatelském plese sdružení RestArt jsem vůbec nebyl, nenahrával jsem zde žádná, natož nevhodná videa. Dne 11. 2. 2012 jsem byl na maškarním bále v nedalekém Kolešově. Pro Kryry jsem z této události pouze sestříhal dodaný videomateriál (jeho autory jsou pánové Uldrich a Bělíček) do velmi krátkého filmu, který pak byl na stránkách KRYRY info a oficiálním městském webu zveřejněn. Velice důrazně odmítám, že by byl jakkoli nevhodný, natož aby byl v rozporu se zákonem č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů. Ten zákon se totiž týká zcela odlišných záležitostí.

Že argumentovat zrovinka tímto zákonem je blábol, to brzy pochopila i ona zmiňovaná skupina lidí, která mi nefandí. Přišli tedy s opravou onoho zákonného prohřešku, jehož se údajně dopouštím -tentokrát se zaštítili jedním z odstavců § 12 (Ochrana osobnosti) Občanského zákoníku (Zákon č. 40/1964 Sb.):

§12 (1) Písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy týkající se fyzické osoby nebo jejích projevů osobní povahy smějí být pořízeny nebo použity jen s jejím svolením.

A já se samozřejmě neprocházím davy lidí, kteří se té či oné akce účastní, a netážu se jich, zda se zveřejněním své účasti v obrazovém materiálu zde pořízeném souhlasí… problém je ale v tom, že řekne-li se „a“, je třeba vyslovit i „b“ – v tomto případě dočíst předmětný paragraf až do konce – já se totiž nikoho na nic podobného ptát nemusím:

§12 (2) Svolení není třeba, použijí-li se písemnosti osobní povahy, podobizny, obrazové snímky nebo obrazové a zvukové záznamy k účelům úředním na základě zákona.
§12 (3) Podobizny, obrazové snímky a obrazové a zvukové záznamy se mohou bez svolení fyzické osoby pořídit nebo použít přiměřeným způsobem též pro vědecké a umělecké účely a pro tiskové, filmové, rozhlasové a televizní zpravodajství. Ani takové použití však nesmí být v rozporu s oprávněnými zájmy fyzické osoby.

Pořizuji své záznamy „nepřiměřeným“ způsobem? V rozporu s oprávněnými zájmy kohokoli? Komu vadí, koho urážejí?

Zkoumali to mnozí, kteří se zmíněného Zastupitelstva zúčastnili. Prohlédli si znovu videa, která jsem natočil a na městských stránkách (nebo stránkách KRYRY info) zveřejnil. Nenašli na nich nic, co by se snad někomu mohlo zdát nevhodným.

Naopak – svými příspěvky nepoměrně kvalitněji, než tomu bylo kdy dříve, prezentuji svým skromným dílem Město Kryry, a to díky internetu i daleko za jeho hranicemi. Že to nedělám úplně špatně, o tom myslím svědčí dnešní nepoměrně vyšší zájem o Kryrskou rozhlednu a - o sta procent - zvýšená návštěvnost městského webu. To jsou jednoznačně prokazatelná fakta, která umím doložit.

Vím velmi dobře, co si mohu a co si nemohu dovolit – nakonec novinařinou si přivydělávám či vydělávám už tři desítky let.

Snahu o dehonestaci mých aktivit v rámci kryrských mediálních prostředků vnímám jako obyčejný hon na čarodějnice. Jde o záležitost osobní animozity – nic víc, ale také nic méně. Je to debata, která je nedůstojná mne, ale především je nedůstojná těch, kdo jí spustili.

Je mi to upřímně líto.