AUTOBUSOVÁ ZASTÁVKA

21.07.2011 12:39

Kryry mají novou autobusovou zastávku. Vyrostla v podstatě za jediný týden na místě té předcházející - na náměstí před městským úřadem, a to ve směru na Očihov či Strojetice - třebaže onu „předcházející“ zastávku bylo možno zastávkou nazývat jen s notnou dávkou sebezapření a s velkou nadsázkou. Pod stromem a v keřích se tu totiž ještě donedávna krčil zastávkový sloupek, u něhož nikdy nebylo dopředu jasné, zda ho přijíždějící autobusák nepřehlédne a neprofrčí kolem vás bez toho, že by zastavil.

 Co vůbec je a jak by autobusová zastávka měla vypadat?

„Autobusová zastávka je označené místo určené k zastavování autobusů a k nastupování nebo vystupování cestujících. Zpravidla se zřizuje pro každý směr zvlášť a je tvořena jednak místem pro zastavování vozidel (vozovka zastávky) a standardně též místy pro pobyt a pohyb cestujících (nástupiště, případně další čekací plochy). K vybavení zastávky patří zejména označník zastávky, vyznačení názvu zastávky (má být pod značkou na označníku, ale tradičně bývá i na přístřešku) a informace o provozu (zejména jízdní řád, případně též vyznačení linek a směrů, tarifní informace, informace o dopravním systému a přepravních podmínkách nebo další informační prvky), které jsou zpravidla umístěny na označníku zastávky nebo na zastávkovém přístřešku.

Označník zastávky je svislé výrazné označení zastávky. Umísťuje se zpravidla v úrovni čela nástupní hrany (na začátku nástupního ostrůvku nebo na začátku části chodníku vymezené pro zastávku. Nejčastější podobou označníku zastávky je zastávkový sloupek. Označník nese základní informace o linkách veřejné dopravy, které zastávku užívají.

Pokud není zastávka označena vodorovným dopravním značením, od označníku zastávky se měří úsek (5 m za označníkem a 30 m před označníkem), v němž je zakázáno zastavení a stání.

 

 


Městský úřad Kryry to, co autobusovou zastávkou bezesporu pojmenovat lze, postavil. Z ostrůvku před farou zmizel strom i keř, místo toho je tu vydlážděná refýž a lavičky. I to jen, alespoň dle vyjádření starosty Miroslava Brdy, jako prozatímní, nouzové řešení. Na finální se ještě čeká, to by s sebou mělo nést i přístřešek.

Dlužno podotknout, že byť se stavělo a budovalo velice rychle, tak bez toho, že by bylo ujasněno, jak taková zastávka má vypadat. Například umístění zastávkového sloupku bylo původně pojato velmi „neformálně“, nezvykle, svérázně… totiž na konci zastávky…

 

Vzhledem k tomu, že řidiči autobusů jsou povinni v zastávkách zastavovat prvními dveřmi před jejich označníkem (zastávkovým sloupkem), posunul se prostor zastávky nesmyslně někam do silnice, což cílem této stavby nepochybně nebylo. To nemluvím vůbec o tom, že takové uspořádání umožňovalo zaparkovat automobil přímo v prostoru nově zbudované refýže. Faktem však je, že po upozornění na tento lapsus zjednalo vedení města bleskově nápravu, zastávkový sloupek nechalo přeinstalovat a dnes je vše tak, jak má být.

 

 

Na závěr je přitom nutno zkonstatovat i ten fakt, že díky tomu se zvýšil také komfort cestování. Se zvýšenou nástupní hranou zastávky se totiž usnadnil výstup a nástup - především pro osoby se sníženou pohyblivostí. Kryry tak mají další „kulturní“ autobusovou zastávku. Dobrá práce!