KOŘENY

06.11.2011 17:00

 


Tahle fotografie je stará bezmála sto let. Paní na snímku je moje prababička, jeden z těch mládenců - ten mladší (vpravo) - můj dědeček a ten druhý je jeho bratr, tedy strýc mé maminky. Pradědeček chybí – zemřel, padl hned na začátku první světové války.

K tomuto snímku jsem se dostal čirou náhodou a společně s ním i k informaci, která mne překvapila – prababička s pradědečkem totiž žili před sto lety v Kryrech a strýc mé maminky se tu také narodil. Pradědeček František Kamm byl sklář a pracoval v místní sklárně.

Neuvěřitelné – v Kryrech žiju dva roky, přičemž jsem ještě před pěti lety neměl o tom, že takové město na mapě vůbec existuje, ani ponětí.

A teď se dovídám, že tu mám své kořeny… vypravil jsem se na radnici, abych tuhle informaci ověřil. Zdejší matrikářka Jiřina Zadražilová – a já jí i touto cestou mnohokrát děkuji - mi vyšla ochotně vstříc: zalistovala ve věkovité knize, aby po chvíli kýžený zápis našla.

Strýc mé maminky Josef se v Kryrech skutečně narodil v srpnu 1912 manželům Boženě Magdaléně a Františkovi Kammovým, kteří bydleli v domě č. p. 390. Ten stojí dodneška – jde o jednu z bytovek u sklárny, přičemž bych nikdy nevsadil na to, že je jí více než sto let. Je.

A tak ani zdaleka nejsem až takovým přistěhovalcem, takovou „náplavou“, za jakou jsem se považoval. Kryry byly už před stovkou let městem, kde žili a kde pracovali mí předkové a já jsem se do těchto končin ne přistěhoval, nýbrž vrátil - do míst, kde mám své kořeny.