OFICIÁLNÍ STANOVISKO ČD

13.07.2011 07:06

 

 

V souvislosti se zveřejněním glosy Služba cestujícím", v níž jsem se pozastavil nad provozem toalet na nádraží v Podbořanech, jsem požádal o oficiální stanovisko České dráhy. Zeptal jsem se na jejich tiskovém oddělení, je-li takto poskytovaná služba (resp. její zpoplatnění) službou v rámci naší železnice standardní či se jedná o záležitost výjimečnou. A zda je vedení ČD přesvědčeno o tom, že je poplatek ve výši 50,- Kč odpovídající případné škodě za nevrácení klíče, jestliže lze jeho duplikát běžně pořídit 2x až 3x levněji.

Nabízím čtenářům na tomto místě vyjádření mluvčího ČD Mgr. Petra Šťáhlavského. Uvádím je tak, jak mi bylo posláno – tedy i s chybou, z níž by učitelům češtiny na ZŠ (třeba právě v Kryrech) vyrazila po celém těle kopřivka: 

„Výše zálohy za klíč je v celé oblasti Ústeckého kraje schodná a jejím smyslem je motivace k vrácení klíče a omezení poškozování sociálních zařízení na stanicích. Prioritním smyslem zálohy není výroba duplikátů, to je až důsledek v případě jeho nevrácení. Osoby, které si klíč půjčí a řádně ho také vrátí, tak dostanou zálohu zpět, je to vratná záloha. Přesto dochází ke ztrátám klíčů, tedy pro některé spoluobčany je i záloha 50 Kč malá motivace k vrácení klíče.

Není obvyklé, aby cestující jdoucí kupovat jízdenku na vlak a někam cestující u sebe neměl 50 Kč na nejrůznější nezbytné, případně mimořádné výdaje, které ho na cestě mohou potkat. Uvedených 50 Kč není poplatek za použití WC.“